Pomimo rozpoczęcia szczepień,  pandemia nadal zbiera swoje żniwo pośród mniejszych firm. Kryzys dotyka także większe przedsiębiorstwa, a jego skutki będą miały działanie długofalowe na gospodarkę. jednak do powrotu do poprzedniego stanu rzeczy dzieli nas jeszcze trochę czasu. Konsekwencje obecnego stanu rzeczy wymusił przebranżowienie wielu biznesów. Zmiany w funkcjonowaniu struktury gospodarki sprawiły, że pandemia okazała się ciosem przede wszystkim dla branży gastronomicznej. Zamknięcie wielu lokali oznacza koniec dla wielu obiektów. W jaki sposób technologia, a także m.in. blockchain mogą wspomóc walkę o przetrwanie w obecnym czasie i nie tylko? Co branża może zyskać poprzez implementację rozwiązań cyfrowych? Tego dowiesz się właśnie w tym artykule!

Gastronomia w obliczu kryzysu

Wiele państw, a w tym Polska zmuszonych zostało do uchwalenia wielu obostrzeń, które bardzo niekorzystnie wpływają na gospodarkę lokalnych biznesów. Większość została zamknięta do czasu zmniejszenie wskaźnika zachorowań, a część do postawienia na dowóz swoich produktów. Jednak to lokale bezpośrednio przynoszą większość dochodu, z kolei z jedzenia na wynos korzysta jedynie wycinek klientów. Konieczność zachowania dystansu jest bardzo ważna, a przy okazji przyczyniła się do upowszechnienia zamówień online oraz płatności bezdotykowych. Wielu dostawców oferuje także specjalną promocję na zamówienia na wynos w sieci. Dlaczego? Z tego względu, że przyciąga to potencjalnych klientów. Tutaj warto przemyśleć, jak połączyć przyjemne z pożytecznym? 

Jak blockchain optymalizuje gastronomię?

Na pierwszy rzut oka doskonale prezentują się programy lojalnościowe osadzone w łańcuchu bloków. Jeśli przykładowo lokal decyduje się na emisję własnego tokena, to w zamian może zaoferować swoim klientom np. airdropy. W ten sposób otrzymują oni na zasadzie pierwszeństwa dostęp do szerokiego spektrum produktów bądź usług znajdujących się w ofercie. Ponadto tokeny mogą generować zniżki na zakupy. Airdrop polega na dystrybucję tokena jako nagrody. W ten sposób każdy w zamian za wykonanie danej czynności, polubienie, udostępnienie, komentarz lub recenzję otrzymuje wirtualny nośnik wartości. Projekty z reguły wykorzystują aidropy jako strategię marketingową, aby zwiększyć świadomość klienta, a także wypracować z nim w pewien sposób więź. Blockchain może się okazać niezwykle korzystny również w budowie programów partnerskich pomiędzy poszczególnymi markami lub też różnymi lokalami gastronomicznymi. Każdy ukłon w stronę klienta to szansa na zyskanie większej grupy zainteresowanych zakupem produktu lub usługi. 

Bezpieczeństwo, przejrzystość i transparentność. 

Blockchain to system, który gwarantuje przejrzystość i bezpieczeństwo danych zapisywanych w blokach. Dzięki temu technologia została zaadaptowana przez wiele branż. W gastronomii rozwiązanie nie jest tak popularne, jednak w obliczu obecnej cyfryzacji przez restauracje i lokale przepływa coraz większa ilość danych. Dlatego bezpieczeństwo informacji jest niezwykle istotne. Z kolei jeśli mamy pełną kontrolę nad danymi, to możemy lepiej nadzorować jakość produktów oraz usług.  Blockchain idealnie sprawdza się w łańcuchach dostaw. Każdy użytkownik sieci może śledzić każdą przesyłkę, a także dostawę, od momentu powstania zamówienia, aż do doręczenia. Całkowita transparentność pozwala wykluczyć ewentualne błędy. Śledzenie dostaw jest też rozwiązaniem niezwykle komfortowym z perspektywy osoby, która zamawia. Klient doskonale wie gdzie jest przesyłka i kiedy do niego trafi. Bez konieczności korzystania z portali pośredników. Ponadto klient może także sam sprawdzić z jakiego mięsa oraz składników została przyrządzona potrawa i czy wykorzystane w tym celu składniki były np. świeże z odpowiedniej dostawy. Jeśli produkty okazałyby się zakażone np. w wyniku choroby na farmie danego dostawcy, to producent łatwiej może poinformować o tym swoich klientów.

Czy gastronomia w Polsce jest gotowe na wprowadzenie nowych technologii?

Z jednej strony tak, a z innej natomiast nie. Wszystko zależy od właściciela, także otoczenia biznesowego w danym miejscu. Ponadto wiele uzależnione jest od tego kim jest klient danego lokalu. Jeśli w dużej części są to osoby starsze, to blockchain oraz tokenizacja mogą okazać się nieskuteczne. Z drugiej strony szereg nowatorskich rozwiązań tego typu powoduje, że prowadzenie interesu staje się wygodne. Implementacja technologii wymaga mimo wszystko zmian, na które nie wszyscy restauratorzy w Polsce są gotowi. Pozostaje jedynie czekać, gdyż czas jest elementarnym czynnikiem początku prawdziwej rewolucji.