Świat biznesu i metod płatności podlega stałej ewolucji. Wszystko zaczęło się od prostego barteru towar za towar. Dzisiaj? Możemy wyróżnić szereg metod płatniczych, które pozwalają nam uzyskać daną usługę lub też nabyć produkt. Dotychczas najpopularniejszą formą była gotówka, jednak ta zaczyna być zastępowana coraz częściej kartą kredytową. Natomiast postęp technologiczny obecnie zaproponował nam także zupełnie inną możliwość. Jako doskonałą formę płatności w firmie wykorzystać można bowiem tokeny. W jaki sposób i jak to działa w praktyce? Tego dowiesz się właśnie w tym artykule! Sprawdź!

Płatność tokenami w praktyce

Już teraz możemy korzystać z nich w internecie. Coraz częściej spotykana jest także płatność w formie tradycyjnej, zbliżeniowo. Jak to wygląda? Najczęściej akceptowaną kryptowalutą jest obecnie Bitcoin ze względu na jego popularność. Jednak zastosowanie nie ogranicza się tylko i wyłącznie do niego, gdyż tokeny przybierają różną formę. Przykładem będzie np. tokenizacja przedsiębiorstwa, która umożliwia dokonywanie płatności w ramach konkretnego systemu wewnętrznego. Każdy kto posiada tokeny może je wykorzystać jako środek płatniczy. Proces transakcyjny natomiast jest bardzo prosty. Klient po prostu przesyła na podany adres konkretną sumę. 

 

Przedsiębiorca z kolei musi posiadać swój własny portfel kompatybilny z tokenami. W przypadku firm forma płatności wymaga wprowadzenia wtyczki do platformy, jeśli ta posiada stronę internetową. Pod kątem sklepu online rozwiązanie bywa nieocenione. Jednak API to nie jedyna metoda. Obecnie skorzystać można także z usług operatora płatności, a dzięki temu firma korzysta z gotowych rozwiązań. Nie trzeba nic przebudowywać, modyfikować ani zmieniać. Z kolei usługodawca wykonuje większość operacji za przedsiębiorcę. 

Tokeny personalne

W zasadzie jest to jedno z lepszych narzędzi w tworzeniu wizerunku marki. Tokeny personalne przydają się marketingu oraz promowaniu brandu. W jaki sposób? Wystarczy wyłącznie fakt, że dana firma wygenerowała swój własny token. Zdarzenia tego typu zawsze budzą spore zainteresowanie mediów, w szczególności tych branżowych. Zwłaszcza jeśli już na starcie marka dysponuje własnym blockchainem i tokenami.

 

Każdy kto śledzi media branżowe zauważa, że aby przywiązać klienta do siebie warto dać mu tokeny. Zresztą ile firm w Polsce posiada własny token? Ile z nich stanowi konkurencję na rynku? Ponadto tokenizacja zapewnia szeroki wachlarz możliwości. Airdropy to obecny standard, jednak tokeny można po prostu rozdawać w formie programów lojalnościowych bądź nagrody za udział w konkursach lub aktywności. W ten sposób odbiorca zyskuje jeszcze świadomość, że sam sobie zapracował na środki, a przez to rozwija swoją więź z marką. Jeśli ta wywołuje u niego pozytywne skojarzenia, to z pewnością będzie częściej do niej wracał. Z kolei taki ciąg przyczynowo-skutkowy z biegiem czasu zmieni się w lojalność. 

Tokenizacja jako świadectwo stabilności marki i biznesu

Jeżeli firma rozdaje tokeny, to świadczy to o nieskazitelnej jakości biznesu marki. Dlaczego? Token cyfrowo reprezentuje przedsiębiorcę. Jeśli przykładowo zostałby wprowadzony na rynek kryptowalut, to w wyniku błędnych decyzji jego notowania będą spadać w dół, a brand straci na zaufaniu ze strony klientów. Z kolei to będzie skutkowało spadkiem zainteresowania tokenem, firmą, a przez to spadek obrotów. 

 

Właściwe gospodarowanie tokenizacją generuje jednak masę profitów. Im większym zaufaniem będzie cieszyć się token, tym więcej osób będzie dążyć do inwestycji. Natomiast to zwiększy jego wartość. Dobrze prosperujący rynek wewnętrzny, a także sprawnie przeprowadzane transakcje pozytywnie wpłyną na wizerunek przedsiębiorcy.

Tokenizacja jako przyszłość biznesu

Szacuje się, że udział projektów z wykorzystaniem technologii blockchain osiągnie za kilka lat 10% światowego PKB. W tym aspekcie podstawę stanowi analiza The World Economic Forum (WEF) na podstawie wyników notowań w przeszłości, a także prognoz oczekiwania aktywów. W tym aspekcie przewidywania wydają się klarowne, jednak nadal pozostają jedynie prognozami. Mogą się sprawdzić w mniejszym lub większym stopniu lub też nie. Czy takie założenia powinny jednak dziwić? Zdecydowanie nie, gdyż coraz więcej praktycznych rozwiązań wykorzystania blockchainu, implementowana jest w biznesie, a nawet administracji państwowej. Doskonałym przykładem w tym aspekcie będzie e-Estonia, blokchain i OZE, a także technologia śledzenia chińskich dostaw mandarynek wprowadzona przez IBM. 

 

Wprowadzenie tokenów pozwala zaoszczędzić pieniądze, środki i przede wszystkim czasu. Blockchain to także kluczowy krok w stronę bezpieczeństwa i transparentności. Wyklucza bowiem możliwość manipulacji, a także znacznie utrudnia korupcję. Tokeny niosą więc ze sobą masę korzyści. Pozostaje jedynie z nich czerpać.