Jak przywiązać do siebie swojego klienta? Daj mu swoje tokeny! Krótka opowieść o rozstaniach i powrotach w blockchainowym marketingu

Najskuteczniejszą gwarancją stałego zysku i rozwoju w biznesie jest zbudowanie bazy stałych klientów. Niezbędnym elementem w tym procesie jest nawiązywanie relacji. Rozwój technologii blockchain przynosi rewolucję obejmującą więzi między sprzedawcą a klientem. Stworzenie własnych tokenów pozwala na wzmocnienie marki osobistej, poprzez zaangażowanie w nią klienta. Odpowiednie wykorzystanie tej możliwości pozwala na zbudowanie dwustronnej, partnerskiej relacji, w której odbiorca zostaje naszym ambasadorem. W jaki sposób technologia blockchain może zrewolucjonizować ten proces na masową skalę? Zacznijmy od przedstawienia, czym są tokeny.

Czym tak właściwie są tokeny?

Token jest jednostką wartości stworzoną przez podmiot prywatny (przedsiębiorstwo, organizację, startup) w celu samodzielnego zarządzania jego modelem biznesowym. Umożliwia użytkownikom m.in. dostęp do platformy, interakcję z jego produktami i usługami. Twórcom ułatwia np. dystrybucję i dzielenie się nagrodami z zainteresowanymi stronami. Dzięki szerokiemu spektrum zastosowań kryptowaluty (tokeny) oraz technologia na której bazują (blockchain) postrzegane są dziś jako czwarta rewolucja przemysłowa i zaiste tym właśnie są. Blockchain zapewnia pełną przejrzystość, a także umożliwia łatwe przeprowadzanie transakcji.

Tokeny firmowe i personalne mogą pełnić różne role. Mogą być np. nagrodą w konkursach, formą bonu prezentowego, punktami w programach lojalnościowych, dodatkiem do najdroższych zakupów, startowym bonusem – wszystko zależy od wyobraźni twórcy. Mogą być również nagrodą dla pracowników, którzy za osiągnięcia otrzymują pakiety tokenów firmowych – ich motywacja oraz zaangażowanie zauważalnie rośnie. Podsumowując – dystrybuując tokeny, możemy oddać naszemu klientowi drobną część naszego biznesu, dając mu motywację do budowania naszego wizerunku.

W jaki sposób uczynić tokeny wartościowymi?

Token powinien być dziełem premium, cyfrową biżuterią, którą obdarowujemy naszych najbardziej zaangażowanych klientów. Wtedy właśnie najskuteczniej będą rozwijać naszą markę. Dobrym sposobem do zbudowania naszemu produktowi prestiżowego wizerunku, jest ograniczona dostępność. Dlatego właśnie dobrym pomysłem jest przyznawanie tokenów jako nagród w konkursach, programach lojalnościowych, dodatków do najdroższych zakupów, prowizjach od zaproszenia nowych klientów. W ten sposób jego wartość wizerunkowa, wzrośnie, ponieważ tylko grono najbardziej zaangażowanych klientów, będzie miało do niego dostęp. Możemy również bezpośrednio sprzedawać tokeny, jednak w tym przypadku warto sprzedawać tylko ograniczoną ich ilość.

Aspektem, o którym powinniśmy pamiętać, jest przyznanie tokenom wyjątkowej funkcji. Może to być np. prawo głosu nad nową formą serii produktów dla posiadaczy, proporcjonalne do ilości posiadanych tokenów, dostęp do artykułów przedsprzedażowych, stworzenie zestawu produktów możliwych do kupienia tylko i wyłącznie za tokeny. Technologia blockchain umożliwia e-voting, dodatkowo stanowi zdecentralizowaną bazę danych i bezpiecznie potwierdzenie transakcji, co sprawia, że możliwości które możemy przyznać posiadaczom tokenów, są niemal nieograniczone. Dobrym pomysłem jest stopniowe zwiększanie wartości tokenów wraz z rozwojem firmy, na przykład oferowanie za nie coraz lepszych bonusowych produktów, aby opłacało się zdobywać je, “inwestować w tokeny”. W ten sposób stworzymy wirtualną reprezentację naszej marki, która czyni ich posiadaczy, naszymi partnerami.

Token – rozstania i powroty

Większość klientów, po wejściu w interakcję z przedsiębiorstwem, po zakupieniu produktów lub usług, co wiąże się z zaspokojeniem ich potrzeb, “rozstaje się” z usługodawcą, do czasu pojawienia się kolejnej potrzeby, którą będzie mógł spełnić przedsiębiorca. Do tego czasu, klient może zapomnieć o naszej marce, poznać konkurencję, co sprawia, że do nas nie wróci. 

 

Przyznanie tokenów może pomóc w zatrzymaniu klienta, szczególnie wtedy, kiedy nadamy im prestiżową wartość. Zadziała tutaj prosty psychologiczny mechanizm – kiedy mamy coś, co uznajemy za wartościowe, nie chcemy stracić tego przywileju. Posiadacz tokenów, mając dzięki nim wpływ na decyzyjność, dostęp do ograniczonych produktów, dostęp do przedsprzedaży, będzie chciał utrzymać relacje z naszą marką. Zaletą tokenów, która powoduje wzrost zainteresowania wśród odbiorców jest łatwe przeprowadzanie transakcji. Kiedy nadamy odpowiednią wartość naszym wirtualnym monetom, użytkownicy zaczną się nimi wymieniać, co dodatkowo zwiększy zauważalność naszej marki. Nawet jeśli klient zapomni o nas, to odpowiednio budowany wzrost wartości tokenów sprawi, że w pewnym momencie przypomni sobie o nas. 

 

Dlatego właśnie odpowiednie zastosowanie tokenizacji w marketingu drastycznie zwiększa szanse, że rozstanie jest tylko przerwą, a klient będzie chciał powrócić.

Token w praktyce

Przykładem skutecznego zastosowania tokenizacji w praktyce, są kluby piłkarskie. Jako pierwsi swoje tokeny wyemitowały kluby piłkarskie Juventus Turyn, FC Barcelona, Paris Saint-Germain, Atletico Madryt, AS Roma, czy Galatasaray, co odbiło się głośnym echem na całym świecie. Ich tokeny rozeszły się w ciągu kilku godzin, a na samej sprzedaży, kluby zyskały kilka milionów dolarów. Nabywcy uzyskali szereg profitów np. możliwość wygrania biletów VIP, spotkania z piłkarzami, dostęp do limitowanych gadżetów, udział w ankietach społecznościowych, prawo głosu w niektórych aspektach takich jak wybór utworu muzycznego puszczanego na stadionie. Dla klubów jest to rewelacyjny sposób na wzmocnienie wizerunku, marketingu oraz zwiększenia dochodu ze sprzedaży biletów. FC Barcelona już wcześniej przyznawała, iż tokeny BAR mają na celu zwiększenie interakcji z fanami drużyny.

Zalety tokenizacji w marketingu

  • nowatorskie rozwiązania oparte na technologii Blockchain
  • wysoki współczynnik zainteresowania użytkowników
  • skuteczność w budowaniu zaufania, dzięki przejrzystości, która jest cechą technologii Blockchain
  • możliwość przeprowadzania transakcji tokenami, co zwiększa wartość i zauważalność marki
  • niemal nieograniczone możliwości wykorzystania i zastosowania tokenów
  • niskokosztowa forma angażowania i wynagradzania użytkowników
  • motywująca forma nagrody w zespole pracowniczym
  • efektywny sposób pozyskiwania potencjalnych klientów
  • doskonała forma wyróżnienia się na rynku

Podsumowując. Stworzenie tokenów powiązanych z marką, jest świetnym narzędziem marketingowym, umożliwiającym angażowanie klientów i budowanie zauważalności na niespotykanym dotąd poziomie. Wprowadzając tokenizację w swoim biznesie, sprawimy, że o wiele więcej klientów zostanie naszymi stałymi partnerami i ambasadorami naszej marki.